De GeKsTe reis OOIT

Sydney
Uluru - Ayers Rock
Cairns

Daar sta je dan op het grootste eiland ter wereld. Hier heb je zo lang op gewacht en je hebt er geen idee van wat er gaat gebeuren. Vanaf nu moet je op zoek naar wat je hier nou eigenlijk doet. Daar ben je voor gekomen, dat is het avontuur.

In m'n eerste week ben ik samen met m'n groep omgetoverd tot backpacker. Dat betekent dat je nou toch echt al je bezittingen op je rug moet dragen en dat je niet zomaar even naar huis kunt. Je leeft in een hostel, in een kamer met andere backpackers.

Australie is ongeveer 187 maal groter dan Nederland. Ondanks dat besloot ik al in m'n eerste week om in 3 maanden tijd een heel rondje door Australie te gaan maken. Eerst eens op zoek naar wat Sydney ons te bieden heeft. Het is de grootste stad van Australie en daar is vast veel leuks te doen.

HET BEGIN

Wel wel in m'n eerste week ben ik samen met m'n Nederlandse groepje gebleven. We waren samen met de organisatie Travel Active vanuit Nederland gekomen. En we hadden een weekje tijd om elkaar wat beter te leren kennen. We waren met z'n achten en we hadden allemaal wel een eigen routeplan voor een reis door Australie. Maar het bleek al snel dat bijna iedereen eigenlijk naar het noorden wou. Van Sydney naar zon, strand en feest, de oostkust dus. Ik wou dat een beetje anders aan gaan pakken.

SYDNEY, Canberra, Melbourne, Adelaide, Kalgoorlie, Perth...

New South Wales

In die week heb ik samen met het Nederlandse groepje Sydney ontdekt. Een grote stad met veel hoge gebouwen, The Royal Botanical Gardens en natuurlijk het Opera House en de Harbour Bridge. Al snel leer je nieuwe backpackers kennen. Mensen uit Zweden, Noorwegen, Frankrijk, veel Duitsers en misschien nog wel veel meer Nederlanders. Iedereen komt voor Australie en heeft z'n eigen idee om het mooiste avontuur ooit te gaan beleven. Je merkt dan ook al snel dat het heel makkelijk is om nieuwe vrienden te maken.

In Sydney

Nog een ander vond dat ook wel een goed idee en die vertrok een dag later per bus naar Byron Bay om werk te gaan zoeken. Toen waren we nog maar met z'n drieen en van ons hoefde het allemaal nog niet zo snel. Wij wouden eerst nog wel wat dolfijnen gaan bekijken en de bekende drie gezusters (Three Sisters) staan ook niet voor niets in de Blue Mountains. We waren nou al bijna 2 weken in Australie en het bleek dat 1 van ons toch erge last van heimwee begon te krijgen. Die is op het vliegtuig gestapt om terug te vliegen naar huis, familie en vriendin.

Twelve apostles

Victoria

We reden snel door naar Melbourne waar we in de avond aankwamen waardoor we niet veel van de stad konden zien. De volgende dag zaten we vroeg in de morgen alweer in een nieuwe bus met nieuwe mensen. De bus zat voor de helft gevuld met Japaners en dat bleek ook wel toen we aankwamen op de bekende Great Ocean Road. Er werd bijna aan 1 stuk door foto's gemaakt, van alles wat ze niet konden en wouden missen. Ook daar op de Great Ocean Road hebben we de 12 Apostles eens alle 12 rustig nageteld. Na de Great Ocean Road kwamen we aan in Adelaide.

Adelaide

Western Australia

Toen we in Perth aankwamen bleek het weer ons wel mee te zitten en we zijn naar een door een Nederlander ontdekt eiland gegaan. Rottnest Island, een uurtje met de boot en we hebben het hele eiland rondgecrosst op een mountainbike. Op het eiland lopen piekkleine kangaroo's rond: Quokka's en om het hele eiland heen is een prachtig koraal te zien. De rest van de week dat ik Perth was ben ik nog met de medebackpacker naar Fremantle geweest. En daarna ben ik op het vliegtuig gestapt, richting het middelpunt van Australie.

...Alice Springs, Uluru, Darwin...

Ayers rock - betoverend - Uluru

Als je dan nog een aantal kilometers verder rijdt kom je bij de Olgas, dat zijn tientallen hoofden in rotsvorm en even verderop is Kings Canyon. Een ravijn met supermooi uitzicht en daar gingen we 2 uren hiken. De hike eindigde uiteindelijk op een hartaanval berg (Heartattack Hill) en daarna zijn we nog via een kameelrit teruggereden naar Alice Spings. Het afsluitende feest was dan misschien nog wel het hoogtepunt van de tour, want ook in Alice Springs weten ze wel wat feesten is.

The Devils Marbles

Wel moesten we de volgende ochtend vroeg opstaan want de tourorganisatie had nog veel meer in petto. Zo gingen we met de tour eerst maar eens krokodillen van wel heel dichtbij bekijken. Een boottochtje over een rivier waarin ongeveer 2000 krodillen leefden, waarvan wij er 20 hebben kunnen zien. Daarna konden we nog 2 meter hoge zandkastelen bekijken die gemaakt zijn door termieten. Vanaf daar reden we naar Kakadu National Park, waar de temperatuur inmiddels was gestegen naar 42 graden.

Kakadu National Park

Queensland

Heelhuids ben ik toen toch een dag later weer met de tour aangekomen in Darwin. Het leek me nou wel een goed idee om nog een weekje in het hostel, met het grote zwembad te blijven. Veel heb ik echter van Darwin niet meer gezien, alleen het centrum en veel Aboriginals die er op straat leven. Na die rustige week ben ik op het vliegtuig gestapt, die me in 3 uren tijd naar Cairns heeft gevlogen. Daar kwam ik een dag later 2 Nederlanders van m'n oude groep uit Sydney weer tegen en die wouden graag naar het bekende Cape Tribulation. Zij waren degenen die de auto hadden gekocht in Sydney en ik kon mooi met ze meerijden.

Cairns centrum

Ik zocht m'n oude hostel toen maar weer eens op en daar hadden ze 's avonds een barbeque avond voor alle gasten. Waardoor ik een wel hele leuke meid ontmoette die zich al snel mijn vriendin kon noemen. Ze had haar voorgesteld als Hui Chu en ze komt uit Taiwan. We zijn 6 weken samen in Cairns gebleven waardoor de liefde voor elkaar tot een wel heel hoog niveau opgebloeit is. In Cairns hebben we samen veel van de stad gezien en wat daarom heen allemaal gebeurt. Na die 6 weken moest zij uiteindelijk terug naar haar eigen land Taiwan, want ook zij was backpacker. Een vervolg op dit alles was natuurlijk bijna niet te voorkomen.

Cairns Central Shopping Centre

Daarna ben ik met de boot terug gekomen in Townville waar ik nog een dagje bleef om vervolgens door te gaan langs te lange oostkust. Ik kwam aan in Airlie Beach waar ze daadwerkelijk een supermooi en groot zwembad aan het strand hebben (The Lagoon). Maar ik was voor het zeilen gekomen en ik ben dus ook, samen met 20 anderen op een zeilboot gestapt richting The Whitsunday Islands. The Whitsundays zijn een aantal van de honderden eilanden die voor de oostkust liggen. Waarbij zich voor diezelfde oostkust ook nog eens een heel lange koraal reef bevindt. Dat is ook de reden dat iedereen hier komt om te duiken.

De Whitsunday Islands

...Town of 1770, Rainbow Beach, Fraser Island, Noosa...

Town of 1770

Na Town of 1770 ben ik via Hervey Bay, waar ik een dagje bleef, naar Rainbow Beach gereden. Vanaf daar ben ik op jawel de laatste dag van het jaar naar een groot zandeiland (Fraser Island) gegaan om met een groep in een 4 Wheel Drive over het eiland rond te crossen. En natuurlijk Oud&Nieuw te vieren want dat hebben ze ook in Australie, al heb ik dat op het strand en in m'n t-shirtje mogen vieren. Dat is dus wel eens wat anders dan een koude regenachtige Oud&Nieuw in Nederland. Op Nieuwjaarsdag was het trouwens rond de 25 graden, maar een nieuwjaarsduik was af te raden, want er zwommen tientallen haaien in de zee.

Noosa

...Brisbane, Surfers Paradise, Byron Bay, SYDNEY.

In Brisbane kon ik me in die 2 dagen te goed doen aan Chinees eten in China Town en verder heb ik het meeste en mooiste van de stad wel weten te vinden. Daarna vertrok ik alweer met de bus die me naar het paradijs wist te brengen, en wel een paradijs voor surfers (Surfers Paradise). Wat eigenlijk meer op het paradijs voor vakantiegangers lijkt, want hetgene wat je ziet is een supergroot strand met 1 minuut lopen van daar allemaal hoge hotelgebouwen. En ook op loopafstand vind je alle soorten cafe's, restaurants en diskotheken. In dit paradijs hoef je je dus niet te vervelen!

Surfers Paradise

Inmiddels was ik al 4 maanden in Australie en m'n geld begon nou toch wel echt op te raken. Het eerste wat ik dus ook in Sydney deed was op zoek naar werk en dat had ik binnen 10 minuten gevonden. Werk als verhuizer en ik heb het wel bekende tv-station Discovery Channel mogen verhuizen. Jammer genoeg hadden ze me daar maar 3 dagen voor nodig en ik moest weer op zoek naar nieuw werk. Dat had ik dan na een paar dagen ook gevonden en wel als huis-aan-huis verkoper. Moest alleen wel de eerste week komen voor een training.

Sydney International Airport

Kaart van Australie

ZIE OOK

Reisverslagen:

Aan het eind van de week had ik dan toch echt m'n eigen routeplan op papier. Ter land, ter zee en in de lucht...heb alles geboekt en was in principe klaar om te gaan. Aan het eind van die zelfde week waren er vier anderen van m'n groepje een auto wezen kopen en die vertrokken naar het noorden. Op naar de lange oostkust, waar de zon altijd schijnt, het strand altijd vol ligt en waar je elke avond naar een bar kunt om feest te vieren.

De drie gezusters

Ik ben toen na die twee weken met mijn reis door Australie begonnen. Ik verliet het o zo leuke Sydney om met een busje via de hoofdstad van Australie: Canberra en daarna Melbourne naar Adelaide te rijden. Een bustour langs de mooiste plekjes die je kunt vinden tussen Sydney en Adelaide. Als eerste kwamen we aan in Canberra, de hoofdstad van Australie, maar in de hele stad wonen maar 300.000 mensen. Heel Australie telt trouwens 19,2 miljoen inwoners, bijna allemaal wonende aan de oostkust.

Great Ocean Road

South Australia

Ik besloot om nog een aantal dagen in Adelaide te blijven. In het hostel zaten namelijk nog wat medenederlanders en het was er daardoor wel gezellig. Ik ben nog naar het strand geweest, wat door het koude weer niet echt een succes was. Daarna ben ik op de trein gestapt., de trein van Adelaide naar Perth. En dat is nog een hele boemel want die trein doet er bijna 2 dagen over. Ik zat dan nog wel met een nederlandse medebackpacker in de trein, maar in een stoel slapen valt nog niet mee. En als je buiten kijkt dan is het enige wat je ziet een kale woestijnvlakte met bijna geen enkel huis. Een hele ervaring dus.

Perth Skyline

Northern Territory

En jawel ik kwam 3 uren later aan in Alice Springs, een dorpje dat bekent is geworden door de Ayers Rock. Dat is de grootste en roodste rots in de wereld en die staat dus precies in het middelpunt van Australie. Een dagje later stond ik er al naast, wat nog wel 500 km rijden is vanaf Alice Springs. Ik was er met een bustour en de tourleider heeft ons alles over Ayers Rock verteld. We hebben toen besloten om er eens omheen te gaan lopen en dat is al gauw 10 km en daar doe je 2 uren over. Het bij veel mensen favoriete klimmen heb ik toen niet meer gedaan, maar wel heb ik de oogverblindende zonsopgang en ondergang over The Rock gezien.

De Olgas

Nog geen 2 dagen later verliet ik Alice Springs weer om met een andere bustour richting het noorden te rijden. We kwamen langs Duivelse Knikkers...The Devils Marbles genoemt en we hebben daarna nog zonder enig geluk naar goud gezocht. Halverwege de weg naar Darwin heb ik nog mogen genieten van een kanootrip met een Japanse meid over een klein riviertje door de bergen. In Darwin konden we toen een nachtje slapen, in een hostel met een groot zwembad, is het leven van een backpacker niet prachtig?

Krokodillen?

In die hitte en met ook nog eens duizenden vliegen om je heen gingen wij rotsbeschilderingen bekijken, gemaakt door de Aboriginals. Om wat af te koelen konden we gelukkig zwemmen in beekjes met superhelder water en mooie watervallen eromheen. Al met al sliepen we tijdens deze en ook de tour naar de Ayers Rock  's nachts onder een schitterende sterrenhemel in een stevige slaapzak. Waarbij ze je voor dat je gaat slapen, bij het kampvuur, enge verhalen vertelden over wilde vleesetende honden, Dingo's. En die Dingo's en ook onder meer gevaarlijke spinnen lopen rustig elke nacht over de camping op zoek naar voedsel...

Cape Tribulation

...CAIRNS, Tully, Townsville, Airlie Beach, Whitsundays...

Met z'n vieren, want we hadden nog een Nederlandse meid daar in Cairns ontmoet zijn we 5 dagen naar Cape Tribulation geweest. Veel strand en regenbossen waar je eindeloos door heen kan dwalen. 's Nachts zijn we nog op zoek geweest naar krokodillen die zich echter schuil wisten te houden en op de camping hebben we nog wel een slang weten te vangen. Dan niet te vergeten dat sommige vleermuizen wel heel lief zijn en die konden we dan ook gewoon vasthouden. Na die 5 dagen zon, zee en regenbos kwamen we terug in Cairns.

Cairns Reef Casino

Ik ben toen met de bus de volgende dag ook uit Cairns vertrokken om werk te zoeken en dat heb ik gevonden in een klein dorpje Tully, een uurtje rijden van Cairns. Daar heb ik toen een week bananen geplukt, waarna het voor mij wel even genoeg was. Ik had wat geld verdient en m'n schouder had het wel gehad om steeds trossen met 60 kilo aan bananen te moeten dragen. Ik ben toen vertrokken naar Townsville en van daar met de boot naar Magentic Island.  Een eiland dat veel met de tweede wereldoorlog te maken heeft gehad en waar je dagen lang door de bossen en bergen kunt wandelen. Het was alleen wel erg warm en ik ben er ook maar 1 dagje gebleven.

Magnetic Island

Kaart van de Whitsunday Islands

Het was inmiddels Kerstmis en ik was bezig met een zeiltocht rond de Whitsunday Islands in 3 dagen tijd. Het was supermooi weer en we konden ook nog eens met z'n allen naar het koraal gaan duiken. Dat alles met kerstmis, zoals ik al zei: is het leven van een backpacker niet prachtig? Na The Whitsundays ben ik met de bus verder gegaan naar een klein dorpje wat ze Town of 1770 noemen. Een dorpje wat in 1770 ontdekt is door jawel Kapitein Cook. Die dus ook Australie ontdekt heeft en wel nadat de Nederlanders dat gedaan hadden, maar daar wil niemand meer wat van weten.

Oostkust - Fraser Island - Indian Head

Al met al ben zijn we 3 dagen op Fraser Island gebleven en toen was het al weer tijd om terug te gaan naar de vaste wal. Rainbow Beach waar je inderdaad een regenboog op het strand kunt aanschouwen, verschillende kleuren zand. Na Rainbow Beach ben ik naar Noosa gereden waar ik een nachtje verbleef in het land van nooit  (Never Never Land). Een dag later arriveerde ik met de speciale backpackers bus, die dagelijks tussen Cairns en Sydney rijdt, in Brisbane. Dat is 1 van de grotere steden aan de oostkust en daar ben ik 2 dagen gebleven.

Brisbane Skyline

New South Wales

Voor mij was het alleen weer tijd om verder te gaan en de backpackers bus bracht me naar m'n laatste tussenstop, Byron Bay. Ik verbleef in een heel gezellig hostel waar ik weer wat oude bekenden ontmoette. Maar toch ben ik de volgende dag voor de laatste keer in de oude vertrouwde backpackers bus gestapt om 's nachts in 14 uren tijd naar Sydney te rijden. De stad waar alles is begonnen en waar nu dus uiteindelijk m'n rondje door Australie ook eindigde.

Terug in Sydney

M'n geld leek op dat moment steeds meer levensbehoefte nummer 1 te worden en ik had er te weinig van. En het werk als huis-aan-huis verkoper bleek dat niet snel genoeg te kunnen veranderen. Als je niets verkoopt, dan krijg je ook niets en ik heb dus toen samen met m'n vriendin een plan bedacht. Ik zou met het werk als huis-aan-verkoper stoppen nog voordat ik eraan begon (net na de training dus) en ik wou binnen 5 dagen in een vliegtuig zitten. In Sydney heb ik toen daardwerkelijk een vliegticket en een visum weten te bemachtigen en eind januari zat ik in het vliegtuig. En wel het vliegtuig richting Taiwan!

Een stapje verder
Een stapje terug

25-03-2003: Lancering website  © 2003-2008 De GeKsTe reis OOIT  Laatste update: 18-05-2008