De GeKsTe reis OOIT

free hit counter

woensdag 23 oktober 2002 7:56

Hoi, Hi, Ya!

Er is een wereld van verschil tussen Nederland en Australie. Er zit ook een wereldafstand tussen beide landen natuurlijk. Maar 1 groot verschil is dat het hier nou 35-40 graden is en in Nederland 5-10 graden met een stevige wind. Misschien nog een verschil de lucht is hier stralend blauw en wolkjes zijn bijna niet te vinden. Maar ik hoop dat jullie het nog wel naar jullie zin hebben in Nederland. Zo niet? Je kunt altijd naar hier komen!

De laatste keer dat ik iets van me liet horen is 2 weken geleden. Toen zat ik in Perth. Vanuit daar ben ik met het vliegtuig naar Alice Springs gevlogen. Daar was het op die dag ongeveer 32 graden. Wat wel apart was dat ik in Perth met een trapje het vliegtuig in kon lopen. Ja het was ook niet een groot vliegtuig maar toch wel apart of niet?

3 Uren later liep ik in Alice Springs weer met een trapje naar beneden en stond ik het vliegveld. Het was heerlijk warm en de grond (zand) is daar rood. Vanaf het vliegveld zijn we met een busje naar het hostel gebracht. Ik zat samen met een groep Amerikanen waar ik al snel een praatje mee maakte. Daar ben ik de eerste dag in het hostel ook nog de hele tijd bij gebleven. Dat waren wel toffe lui.

De volgende dag ben ik met een 3 daagse tour meegegaan naar Ayers Rock. Dat is een enorme rode rots-gebergte en daar staat Australie natuurlijk bekend om!

De tour begon in Alice Springs en we waren met een groep van 24 mensen. Van Alice Springs was het ongeveer 500 km rijden naar de Ayers Rock. Maar onderweg stopten we ook nog wel bij andere plaatsen. Zo ook bij een ander groot gebergte bijvoorbeeld: Mt. Conner. Onderweg zijn we ook gestopt om hout te sprokkelen voor het kampvuur van vanavond. Maar uiteindelijk kwamen we 's middags aan bij het enorme gebergte. We zijn toen met z'n allen om het hele gebergte heen gelopen. Een tochtje van bijna 10 km en we liepen het in 2-3 uren.

Daarna konden we de zonsondergang zien met een glas champagne in onze rechterhand. Echt heel apart, er was alleen 1 nadeel. Dat hadden we namelijk ook al onderweg gezien op weg naar Ayers Rock, er waren allemaal bush-fires. Hele gebieden bush stonden in lichte laaie. Nog steeds staat het het in lichte laaie en hier in Australie is dat normaal. Ze kunnen er niets aan doen.

Maar 1 voordeel, het is goed voor de bush. Want na zo'n brand beginnen de planten en bomen juist weer te groeien. Om het zo te zeggen: het is goed voor de grond, de planten en de bomen. Ook hebben de wilde dieren (kangaroo's enzo) dan weer voedsel.

Nou door die enorme "bushfires" was er om hele gebied om de Ayers Rock een enorme rook wolk. Je kunt het een soort "smog" noemen waardoor de Ayers Rock moeilijk te zien was. Daardoor was de zonsondergang niet heel erg mooi. Maar goed de champagne smaakte niet minder lekker. Na de zonsondergang zijn we naar de camping gegaan. 10 grote tenten, 1 nog grotere tent die als keuken en eetkamer diende. En in het midden van al die tenten een plaats voor het kampvuur!

Het eten werd gekookt op de bbq en daar konden we met z'n allen van genieten. Ondertussen was het kampvuur ook al aangestoken, met het door ons gesprokkelde hout. Het was gezellig en 's avonds sliep bijna iedereen buiten in een "Swap-roll". Dat is een soort matras in een een warme "slaapzak", die je beschermt tegen de wind. In de "Swap" kun je je eigen slaapzak doen en dan is het genieten van de enorme sterrenhemel!!

De volgende dag moesten we al om 05.30 uur opstaan. Het was nog donker en we moesten zo vroeg opstaan om de zonsopgang over Ayers Rock te gaan bekijken. Eerst met z'n allen ontbijten en toen snel op weg naar Ayers Rock. De zonsopgang was heel mooi, de Ayers Rock veranderd dan helemaal van kleur en das wel heel mooi om te zien. Ook konden een paar mensen de Ayers Rock gaan beklimmen. Een tocht van 30 minuten steil omhoog, een mooi uitzicht op de Ayers Rock (200 meter hoog) en daarna 30 minuten weer naar beneden.

Ik heb het alleen niet gedaan, omdat ik liever de zonsopgang wou zien (het klimmen was tijdens de zonsopgang dus je moest kiezen). Na dat alles zijn we naar een Cultureel Aboriginal Centrum geweest en later nog naar de Olgas. Dat is weer een heel ander gebergte. We hebben deze dag wel veel in het busje gezeten, maar dat kwam omdat we onderweg waren naar Kings Canyon. Een rotsformatie die we de volgende dag zouden gaan bekijken en beklimmen.

Uiteindelijk kwamen we 's avonds aan bij Kings Canyon en daar zijn we naar onze camping gegaan. Weer de 10 tenten en 1 grote tent als keuken, eetkamer. Deze keer werd het eten gekookt om het kampvuur en dat was ook wel weer een hele belevenis, maar het smaakte goed. Oja ik kan je wel even wat meer vertellen over de groep. Deze bestond uit Amerikanen, Duitsers, Engelsen, een jongen uit Denemarken en een aantal mensen uit Japan. Met een meisje uit Japan trok ik wel veel op en ook in de bus zat ik altijd naast haar.

Ze heeft me ook een paar woordjes Japans geleerd. Zo is hoi in het Japans "Ya" en hallo is: Konnitiwa. Japanse mensen zijn echt heel aardig. Alleen dit meisje kon niet zo goed engels, ze wist soms niet alles goed uit te leggen. Maarja 's avonds hebben we weer onder de enorme sterrenhemel geslapen in een "swap" en de volgende dag moesten we weer vroeg opstaan.

We gingen namelijk Kings Canyon beklimmen. Echt heel indrukwekkend. Een het klimmen en op het gebergte lopen duurde ongeveer 3 uren. Daarna zijn we verder gereden. We moesten namelijk weer terug naar Alice Springs.

Onderweg zijn we nog gestopt bij een plaatst waar we Kameel konden rijden. Een aantal mensen deden dat, maar ik vond het niet te moeite waar (de rit was maar 2 minuutjes). Maar goed het grootste gedeelte zaten we dus in het busje en 's avonds kwamen we aan in Alice Springs.

Het einde van deze tour was in zicht en 's avonds hadden we nog een groot feest. Pizza, bier en muziek. Veel drinken dus en nog veel meer dansen. Ik heb echt heel erg genoten. De volgende dag eindelijk even uitslapen en daarna ben ik met het Japanse meisje het stadje Alice Srpings ingeweest, maar er was jammer genoeg niet veel te doen. We hebben het wel gezellig gemaakt en 's avonds zijn we samen uit eten geweest! Zoals ik al zei ik begon Japanse mensen heel erg leuk te vinden. We moesten alleen 's avonds wel afscheid van elkaar nemen, want ik ging de volgende dag met een tour mee en zij was van plan op de trein te stappen richting Adelaide.

Na een kort nachtje slaap stond ik de volgende dag weer veel te vroeg op. Maar ik had geen andere keuze, want ik zou weer met een tour mee. Deze keer zou ik met een tour van 6 dagen, van Alice Springs naar Darwin gaan. Om kwart voor 6 werd ik opgepikt met een grote bus. In de het centrum van Alice Springs stapten nog een hele groep mensen in en uiteindelijk zaten er 35 mensen in de bus. Wat wel leuk was, dat iedereen zich in de bus moest voorstellen. Daar sta je dan met een microfoon in je hand voor in de bus, en je praat (in engels) tegen allemaal mensen die je niet kent.

Maar daardoor merkte ik wel op dat er een groot aantal Japanse mensen in de groep zaten. En omdat ik al een beetje Japans kende sprak ik een meisje aan met "Konnitiwa" ze kon er wel om lachen. Daarna zijn we gestopt "The Devils Marbles" Rotsen die op een rare manier allemaal op en over elkaar liggen. Daar raakte ik in gesprek met 2 Japanse meiden: Maria en Mimi. En toen we weer in de bus gingen zitten ben ik bij hun gaan zitten. Ik zat naast Maria en Mimi zat voor ons en het klikte al direct heel goed.

We zijn in de bus geen moment meer stil geweest. Maria heeft me nog meer Japanse woorden geleerd en ook heeft ze me veel geleerd over Japan. Ik heb haar ook heel veel verteld over Nederland en daar was ze wel in geinterreseerd. De Japanse cultuur is echt heel erg anders als de Nederlandse cultuur.

Oja wat hebben we verder met de tour gedaan? We zijn doorgereden naar een goud mijn. Daar kregen we een rondleiding. Wel interresant. De man waar we mee praten had zelf 3 mijnen en al het goud wat hij vond is van hem zelf! Goud wordt in zo'n mijn trouwens gevonden met de hulp van dynamiet.

Na de goudmijn zijn we doorgereden naar onze camping. De airconditioning van de bus was namelijk half-kapot de buschaffeur wou niet te lang meer verder rijden. De airconditioning moest gemaakt worden in bij de camping waar we gingen overnachten. Bij de camping was een zwembad en de meeste mensen gingen zwemmen. Daarna eten en 's avonds bij het kampvuur. Er was een Nederlandse man mee en die was vandaag jarig (63) daarom vierden we een klein feestje.

De volgende dag zijn we met een gerepareerde airco verder gereden. Dat was een stuk beter zeg!! Anders is het niet uit te houden. We zijn toen naar een natuurlijk gebied gegaan waar je ook kon zwemmen. Daarna kwamen we bij de oudste pub van Noord-Australie en die was echt gaaf ingericht! Daar hebben we geluncht en daarna zijn we naar een ander natuurgebied gereden. Daar was een "Thermal-spring" met super helder water. Daar hebben we met z'n allen gezwommen en erna zijn we naar onze camping in Katherine gereden.

In Katherine hebben we het weer gezellig gemaakt en daar hebben we ook gegeten. De groep was ook wel leuk, maar ik heb lang niet iedereen leren kennen. Daar was de groep te groot voor. Ik was liever de hele tijd bij Maria, Mimi en nog wat andere Japanse meiden en jongens. Na een aantal bier en een gezellig gesprek zijn we naar onze tent gegaan. Wat wel grappig was: toen we gingen slapen viel er iemand in de tent naast ons uit het bovenste gedeelte van het stapelbed. Haha.

De volgende dag zijn we naar een rivier gegaan. Daar gingen we kanoen door de "gorge" (rivier). Echt geweldig, ik zat samen met Maria en we hadden de grootste lol. Alleen echt in 1 lijn varen lukte ons niet. Maar we zijn niet eens uit de kano gevallen, wat ik eigenlijk wel had verwacht!

Daarna zijn we nog naar een waterval geweest en een andere plaats waar je nog kon zwemmen. 's Avonds kwamen we aan in Darwin en daar hebben we nog genoten van een groot feest in een pub. Gratis eten, veel bier en dansende mensen. Maar we konden niet te lang doorfeesten want we moesten de volgende dag weer vroeg op.

De groep werd opgesplitst in 2 groepen en bij elke groep kwamen weer wat nieuwe mensen erbij. Ik was nu samen met Mimi en we waren de hele tijd bij elkaar. Als eerste zijn we naar enorme "magnetic termite mounds" gegaan. Een soort hoop aarde gemaakt door termieten (das hun kasteel). Echt enorm, de meesten zijn 1 meter hoog. En degene waar we dichtbij stonden was 3 meter hoog. Voor de rest waren er duizenden van die termiet-hopen. Daarna zijn we nog naar een waterval en een "rockhole", dat is een gat in de rots. Bij beide kon je zwemmen.

Daarna zijn we naar een meer gereden waar allemaal wilde dieren leefden. 2 krokodillen in een kooi en allemaal vogels. Wel leuk om te zien, want al deze vogels komen eigenlijk alleen maar in Australie voor. Ook zagen we een paar Walibi's, kleine kangaroo's. Daarna zijn we naar onze capming gereden. Daar hebben we gegeten en daarna kregen we een soort voorstelling van aboriginals. Echt gaaf. De andere groep was ook op dezelfde camping. En er waren allemaal wilde walibi's. Ze kwamen gewoon naar je toe en je kon ze aaien. Daarna zijn we naar onze tent gegaan.

De volgende dag weer vroeg op, zoals gewoonlijk en we zijn toen als eerste naar Mary River gegaan. Daar gingen we met een cruise door die rivier waar 700 krokodillen zitten. Tijdens de cruise hebben we ongeveer 15 krokodillen gezien, echt gaaf. Helemaal in het wild, ze waren alleen wel bang voor ons in plaats dat wij voor hun bang moesten zijn. Ook zaten er bij de rivier walibi's en verschillende soorten vogels.

Erna zijn we naar een plaats gegaan waar iedereen kon gaan zwemmen of een eind kon lopen. Waarna we onze lunch kregen. Na de lunch zijn we naar de rots-bergen gegaan waar we aboriginal "rock-art" konden bekijken. Erg indrukwekkend. Aan het einde van de middag was het tijd voor de zonsondergang. Ik zat toen samen met Mimi boven op het rotsgebergte. Erg speciaal!! Ik heb haar toen ook IN HET JAPANS verteld dat ik haar erg leuk vind!

Na die speciale zonsondergang zijn we naar onze camping gegaan. Op de camping even een verfrissende douche en daarna ons welverdiende Avondeten..pasta. Daarna heb ik nog een nachtwandelingetje gemaakt met Mimi. En genoten van wat bier.

De volgende dag zijn we naar een cultureel aborigonal centrum gegaan. Daarna naar een waterval waar we konden zwemmen en lunchen. Helaas was het daarna alweer tijd om terug te gaan richting Darwin, want de tour zat er alweer bijna op. Daar kwamen we 's avonds aan en toen ben ik weer ingecheckt bij het hostel.

Daarna ben ik samen met Mimi naar het afsluitingsfeest gegaan, in die pub in Darwin. Na het feest nog een nachtwandeling gemaakt en op een bankje de sterren en de maan bekeken.. Omdat ze de volgende dag weer verder zou reizen hebben we afscheid van elkaar genomen. Ik zal haar missen.

De volgende dag heb ik uitgeslapen in het hostel. En 's middags ben ik samen met Maria, die ook in dit hostel zat, de stad ingeweest. We hebben gezellig even wat gepraat en 's avonds samen gegeten. Ook zij zou de volgende dag weer verder reizen, dus we zijn nog naar de pub geweest om het een beetje af te sluiten.

De volgende dag (gisteren) heb ik afscheid van haar genomen en vanaf toen was ik alleen. Gister heb ik de stad nog wat bekeken en ik was eigenlijk de hele dag heel moe. Heb niet veel gedaan. En vandaag is het m'n laatste dag in Darwin en de meeste tijd ben ik aan het relaxen. Maar ik moet m'n tas ook nog even goed inpakken voor morgen.

Morgen ga ik namelijk heel vroeg (6.40 uur 's ochtens) met het vliegtuig naar Cairns. Vanaf daar begint m'n tocht terug naar Sydney, langs de oostkust. Ik weet nog niet precies wat ik daar ga doen, maar dat zal wel komen. Het schijnt dat er altijd heel veel te doen is. Nou hier wou ik het eerst maar bij laten, hoop dat je het leuk vond om te lezen!

Vele groeten vanuit een WARM land!

Wybo

25-03-2003: Lancering website  © 2003-2008 De GeKsTe reis OOIT  Laatste update: 18-05-2008