De GeKsTe reis OOIT

free hit counter

vrijdag 27 september 2002 9:08

Hey hallo,

Hoe gaat het? Met my goed. In Australie is "Hoe gaat het" ongeveer hetzelfde aan "Goedendag" in Nederland. En ze menen het nog ook! Vriendelijk land hoor, Australie is super en groot ook trouwens. Vorige keer kwam dit mailtje vanuit Sydney rechtstreeks naar Nederland, deze keer zit ik in Adelaide. 1550 km !! verwijderd van Sydney.

Hoe ik hier in Adelaide ben beland zal ik je strax vertellen. Ik wil je eerst even wat vertellen over andere dingen die ik heb gedaan. Ik begin bij vorige week dinsdag. Toen ben ik met een meisje die ik in het "WAKE-UP" hostel (jeugdherberg) ontmoet had, naar het zwembad geweest, samen met Erwin (jongen van m'n groep) en een fransman. We zijn naar het zwembad geweest van het olympisch stadion in Sydney. Wel COOL, want twee jaar geleden waren daar dus de Olympische spelen!!

Was wel relaxt zwemmen, was eigenlijk m'n eerste keer weer dat ik het zwembad in sprong. Maar ik heb er wel van genoten. De volgende dag ben ik met een tour naar de "Blue Mountains" geweest. Een berggebied waar allemaal groene Eucaliptis (ofzo) bomen groeien die van een afstandje allemaal blauw lijken (vandaar Blue Mountains). In de Blue Mountains staan ook de 3 gezusters.

Iedereen kent ze natuurlijk wel in Nederland (Groningen) het Cafe/restuarant. Maar hier staan de echte, mooi op een rijtje. Verder hebben we een stuk door de Blue Mountains gelopen en zijn we daarna nog naar een soort Wild-life park geweest. Daar heb ik allemaal kangaroo's geaait en je kon ze ook voeren. Net als de Koala's en de "Tasmanian Devil" en andere WILDE dieren, die mocht je alleen niet aaien haha.

Het was me het dagje wel, heb wel genoten van de tour. De volgende dag op donderdag is Erwin terug naar Nederland gegaan. Eigenlijk niet leuk, want hij zou net als mij een jaar in Australie blijven. Maar omdat er veel problemen thuis waren is hij definitief terug naar Nederland gegaan. Hmm, ja leuk is het niet, maar hij had er gewoon geen zin meer in.

Op dezelfde donderdag hadden we 's avonds in het hostel een Mexican Night. Een groot feest beneden in de bar waar iedereen Mexicaans gekleed was. Je kon namelijk ook Sombrero's kopen in het hostel. Ik had er ook 1 en het was wel funny, omdat toch iedereen er mee liep. Was ook een beetje ee n uit de hand gelopen feestje, want bijna iedereen was dronken, maar goed het was ook zo gezellig in druk. Nog een tequalia alsjeblieft?!

Op vrijdag was het m'n laatste dag in Sydney, ik ben samen met Ute (laatst overgebleven meisje van de groep) naar Darling Habour geweest (de haven). Het was prachtig weer en we hebben de hele dag een beetje rondgelopen of gezeten, gezellig. Oja we hadden trouwens niet eens een kater, terwijl we wel beide heel dronken waren, maarja we kunnen wel tegen een stootje.

Op zaterdag vetrok m'n bus richting Adelaide. Ik zou namelijk met de 5-daagse tour mee, waarbij we onderweg ook allemaal dingen gingen bekijken. Ik nam de Sombrero, die ik nog van de "Mexican Night" had, trouwens mee naar Adelaide. Ik vond het anders een beetje zonde van het geld en de Sombrero en misschien komt hij strax in Alice Springs (het hart van Australie) nog goed van pas. Omdat daar altijd de zon schijnt en ik niet echt op een zonne-steek zit te wachten.

De tour vertrok al om 8 uur en de groep waar ik mee was, was niet eens zo groot. Alleen 8 mensen waardoor je elkaar snel leert kennen. Onderweg zijn we bij allemaal dingen gestopt om ze te bekijken. Watervallen, bruggen, kangaroo's, en noem maar op. Op de eerste dag zaten we nog wel veel in de bus. Wel wat saai, maarja van een plaatst naar een andere plaatst reiden duurt soms wel 1,5 uur.

Maar goed de groep was best gezellig. Er waren twee meiden uit Ierland, 2 van Gran Canaria, 1 uit Polen en een jongen uit Italie. Ze waren allemaal ongeveer even oud als mij. Het enige probleem was dat de twee meiden van Gran Canaria bijna geen Engels konden, alleen spaans. En de Italiaan kon ook nog niet zo veel Engels. Maar goed met handen en voeten kom je er samen ook wel uit. Best grappig eigenlijk, maar wel lastig soms, want je kan niet echt een gesprek met ze voeren.

De eerste dag zijn we van Sydney naar Canberra gereden. En Canberra is de Hoofdstad van Australie. Beetje ironisch misschien, maar in de hoofdstad van Australie is niets te doen! Ja je kunt naar het oorlogs herdenk museum. het parlementhuis enzo. Maar je hebt alles binnen 1 dag bekeken. We zijn er dan misschien ook maar 3 uurtjes gebleven gelukkig. We zijn toen verder gereden naar een dorpje waar het ongeveer 3 graden boven nul was.

En we zouden er ook slapen en we hoorden de volgende dag dat het 's nachts 1 graden onder nul was!!! Lekker brrrkoud dus. De volgende dag werd ik direct verkouden, dus dat was wel even minder, maar goed het was verder wel een gezellig dorpje met een leuke bar in het hotel, waar we verbeleven. Aardige mensen. De volgende dag zijn we weer verder gereden richting Melbourne. We zagen weer allemaal mooie dingen, maar voor de rest hebben we heel veel in de bus gezeten.

's avonds kwamen we aan in Melbourne. Daar was het ook maar 10 graden denk ik. Niet echt warm, maar het was uit te houden. We zijn 's avonds nog even naar een Ierse pub geweest, maar voor de rest was er op zondag niet echt veel te doen. De volgende de dag moesten we alweer zo vroeg op en werden we met een andere bus(chaffeur) opgehaald. Deze keer zouden we langs de "Great Ocean Road". Dit is een lange weg, langs de zuid-kust. Hier staan ook de "12 apostels" en veel meer andere "sightseeing-stuff". Op zich wel leuk om een keer te zien.

's avonds kwamen we aan in een klein dorp en we zouden overnachtten in een klein hostel. We zijn ook nog naar een cafe geweest, het was alleen jammer dat die al om 10 uur dicht ging. Maarja bij het hostel was het ook heel gezellig, alleen verbleven er niet zo veel mensen. De volgende dag zouden we van dat kleine dorp naar Adelaide (het eindpunt) gaan. We kregen alweer een nieuwe bus(chaffeur) maar die was ook wel leuk. Die was wat jonger dan de andere twee en dat was wel gezelliger.

Op deze dag hebben we ook wel veel gereden, maar we stopten veel vaker omdat we langs heel veel mooie dingen kwamen in het berggebied : "The Grampiens". We zijn ondermeer bij een soort berg/rots geweest waar de "Balconies" zijn. Ze zijn echt in de vorm van een Balkon, wel grappig. Voor de rest hebben we veel kangaroo's gezien en koala's, deze keer echt gewoon wild. Dus als je dichterbij de kangaroo's komt dan jumpen ze weg! En de Koala's sliepen allemaal in de boom. Maar we hebben ook een aantal mooie watervallen gezien.

's Avonds kwamen we aan in Adelaide een grote plaats ik zie het een beetje als Leeuwarden. Alleen de mensen zijn vriendelijker en leuker maarja ik wil Nederland verder niet afkraken haha. We zitten hier in een klein hostel, waar iedereen elkaar eigenlijk kent. Dat zeiden ze tenminste tegen ons. Ik ken nog bijna niemand. Het is tenminste een goedkoop en schoon hostel. Maar goed ik zou hier 2 nachten blijven met de meiden van Gran Canaria. De anderen van de groep waren inmiddels allemaal al vertrokken of waren in Melbourne gebleven.

Het was trouwens inmiddels woensdag en vandaag was de laatste dag van de tour. Vandaag gingen we naar de "Barossa Valley". Een berggebied waar allemaal wijnbrouwers zijn. We gingen dus de hele dag wijn-proeven. Haha weer eens wat anders. We zijn langs 6 wijnbrouwers geweest en hebben echt heel veel wijn geproeft. Maar ja echt dronken wordt je niet van wijn geloof ik haha. 's avonds zijn we nog weer op stap geweest, maar er was hier op woensdag niet veel te doen. Ja er was wel veel open, maar echt druk was het niet. Alleen bij een "nightclub" maar daar zijn we niet ingegaan.

Dan is het inmiddels gister (donderdag), het weer was niet echt goed en het was denk ik 15 graden. Het was helemaal bewolkt en gelukkig regende het niet (zoals in Nederland). Ik ben toen (gister) samen met de twee spaanse (van Gran Canaria) meiden naar het strand geweest! Wel heel gezellig en het comunniceren ging steeds een beetje makkelijker. Alleen moest het nog steeds wel met handen en voeten of met hun Woordenboek (Spaans-Engels). Gelukkig dat mijn engels wel prima is!

's Avonds zijn de meiden op de bus richting het hart van Australie gestapt en moesten we dus afscheid nemen, wel heel jammer. Maar goed ik ben nu alleen achter gebleven. En vandaag is het vrijdag en ik heb het vandaag maar ff rustig aan gedaan omdat ik helemaal verkouden en moe was. Hoe het nu gaat? Ja al een stuk beter hoor, ben tenminste niet meer zo moe (van het reizen).

Ik blijf hier in Adelaide trouwens tot dinsdag, dan ga ik met de trein naar Perth. Ik weet nog niet wat ik hier in Adelaide nog ga doen, maar ik vermaak me wel. Ik zal me hier vanavond eerst een tussen de mensen in het hostel mengen. Als het goed is zit er nog een "Dutchie" in het hostel....

Groeten vanuit Australie (Adelaide)..

Wybo

25-03-2003: Lancering website  © 2003-2008 De GeKsTe reis OOIT  Laatste update: 18-05-2008